ZNAČKY AUT

APAL (1) AUDI (2) BMW (4) FIAT (2) FORD (3) HONDA (3) OPEL (6) PEUGEOT (2) RENAULT (2) ŠKODA (19) VELOREX (1) VW (13)

O MÝCH AUTECH

Škoda Felicia RRS



S úpravami Felicie jsem začal hned po jejím zakoupení. Psal se rok 1995 a o tuningu se v Čechách moc nevědělo. Až v roce 2000 se to pořádně rozjelo. V roce 2002 se začalo upravovat ve velkém a v tu dobu jsem položil základ budoucího vzhledu verze, kterou jsem nazval RRS. Od té doby jsem auto postupně vylepšoval. V letech 2005 a 2006 jsem se s autem zúčastnil soutěže Tuning Cup. V následujícím roce už jako její porotce. V letech 2006 - 2009 firma Sony Xplod prezentovala své výrobky ve Felicii RRS. Podrobnější historii mého auta si můžete přečíst v časopise Tuning Magazine, kterou sepsal můj kolega Jan Kamenář.

Karoserie a lak
Přední, zadní nárazník a prahy vyrobeny na zakázku dle vlastního návrhu, modifikovaná přední maska s nasáváním k ventilaci do interiéru, stříška 5.dveří Airdesign, zpětná zrcátka M3, zavařené 5.dveře, kliky, boční blinkry a původní sání na kapotě, převařené všechny lemy blatníků, sání na kapotě originál Toyota Celica Turbo 4WD s krytem z karbonu, karbonové deflektory na předním nárazníku, karbonové výplně celého nárazníku, aero-centrální stěrač, hliníkové víčko nádrže Mattig, lakované zadní lampy, přední projektorová světla s parkovacími světly „ANGEL EYES“, LED-diodové blinkry, žraločí ploutev, přední a zadní difuzor z karbonu

Barva
Na zakázku míchaná,6 vrstev barvy,1 vrstva bezbarvého laku


Motor a převodovka
Motor převrtán na obsah 1.490 ccm, výkon 109 koní, 132 Nm, kovaná klika, ostrá vačka 280/280, závodní výfuk sk.A, zapalovací kabely a iridiové svíčky SPLITFIRE, leštěné sací a výfukové kanály, modré FLEXO hadice, leštěná rozpěrná tyč a víko ventilů, kryt okolí motoru z karbonu, černě lakované nádržky, chromovaný vzduchový filtr K&N, odvětrání hlavy válců K&N, olejová chladič MOCAL, manuální ovládání větráku chladiče, ostřik chladiče vodou


Interiér
Sedadla SPARCO SPRINT, závodní bezpečnostní pásy SPARCO, u řidiče limitovaná série Carlos Sainz, palubní deska a dveřní lišty v matové barvě vozu, zadní zástavba z karbonu v ní zabudované Hi-Fi s ozvučnicemi, homologovaná ochranná klec sk. N s FIA homologací, volant OMP 320 mm z broušené kůže, karbonové pedály SPARCO, nerezové nášlapy pro řidiče a spolujezdce s logem RRS, řadička SPARCO T-REX z broušené kůže, 2× helma SPARCO, boční ochranné sítě SANDTLER, individuální přihrádka na DVD přehrávač a zásobník na CD a DVD, bílé polepy hlavních přístrojů Air Design, duralové lemování kolem nich, před spolujezdcem na palubní desce ukazatele teploty a tlaku oleje, teploty chladící kapaliny voltmetr a otáčkoměr s barevnou volbou podsvícení, 2× hasící přístroj, startování tlačítkem


Sony Audio
CD, MP3 přehrávač CDX-GT700D, DVD přehrávač MEX-R1, v palubní desce zabudovaný LCD monitor XVM-F65, komponentní repro v předních dveřích XS-HT170SN, komponentní repro ve středovém tunelu XS-HT130SN, za předními sedadly 2× basové repro XS-L102P5S s uzavřenými boxy á 14 litrů, v šikmé konstrukci komponentní repro XS-HT170SN a komponentní repro XS-HT130SN, 2× subwoofer 15“ XS-L152P5S s boxem 60 litrů a 2× bassreflex, druhý zabudovaný LCD monitor XVM-F65 na rozpěrné tyči zadních tlumičů, 1× dvoukanálový zesilovač XM-SD22X, 3× čtyřkanálový zesilovač XM-SD46X, 2× jednokanálový digitální zesilovač XM-SD61X, 4× komponentí repro XS-HT170SN v zadních dveřích kufru, mezi sedadly umístěn High End kapacitor Carpower CAP-50HEX 5-Farad, baterie OPTIMA YELLOW TOP, power kabely Carpower Silverline, klemy baterie, pojistková pouzdra, signálové a video kabely Rockford Fosgate, zapojení provedeno firmou RAPID Autohifi

  
Foto: Pavel Novák
Podvozek a kola
Upravené tlumiče HP Sporting special, snížení –60/-40 mm, litá kola Porsche Turbo 8×17 ET47, rozšiřovací podložky 35/65 mm, pneu Dunlop 9090 205/40 R17, lakované podběhy na modro, přední kotouče Brembo, destičky Ferodo DS2000, přívod studeného vzduchu k brzdám

Finále Tuning Cupu 2009

FavoRAT



Tohle auto je upraveno v tzv. Rat Stylu, beru ho jako odreagování od klasického tuningu. Základem je zcela funkční auto v dobrém technickém stavu, jen panely karoserie jsou „napadeny rzí“. S úpravami jsem teprve začal, časem se bude vylepšovat.

Karoserie a lak
Původní lak zmatovatělý po 20 letech stání venku, vylepšený o obroušené pruhy a prozerlé části.Přední, zadní nárazník sériový s lipou z modelu 93(přední nově s lipou Golf II GTI), černě lakované prahy, přední přeškrtnutá žlutá mlhovka, černá plastová přední maska s nasáváním ke vzduchovému filtru motoru, zadní gumové křídlo, zpětná zrcátka z Felicie, odstraněné kryty klik, plastové lemy blatníků, stěrače s přítlačnými plochami, žraločí plotev, kryt tažného zařízení značkou CS, černé polepy B-sloupků, odrazový panel pod zadní RZ, šikmá přední RZ, připáskované nárazníky, zrezlá americká motorkářská RZ, vyryté nápisy na karoserii, zahrádka s aerodynamickým kšiltem a náhradními díly, dojezdová pneumatika, plechový Wehrmacht kanystr z roku 1942.



Motor a převodovka
Snížená hlava válců, přetryskovaný karburátor, svíčky NGK V-Line, extra stíněné zapalovací kabely Tesla, chromovaný vzduchový filtr K&N, odvětrání hlavy válců K&N, částečně leštěné víko motoru, duralový tepelný kryt motoru, přívod studeného vzduchu k filtru, leštěná duralová tyč mezi tlumiči, černě a červeně lakovaný agregát.


Interiér
Kompletní přestavba na model 93 – černá, sedadla Felicia GLXi, broušený volant O.B.A 320 mm a broušená řadička se šachovnicovým proužkem, výklopné střešní okno De-Lux, vkládané černé koberečky, dodatečné kompletní odhlučnění interiéru, malá krysa na palubní desce, dvojice velkých krys na platu zadního oknaAudio: postarší CD přehrávač Sony, dvojice koaxiálních reproduktorů Sony XS-HT130CN.


Podvozek a kola
Matně lakované plechové disky z Felicie Pick-up 5,5×13 ET35, leštěné duralové podložky vpředu 15 mm, vzadu 20 mm, pneu Barum Brilantis 155/65 R13 doplněné o veteránské lemy Atlas, upravené tlumiče Sachs Supertouring, sportovní pružiny JOM, upravené těhlice přední nápravy, dolní uložení tlumičů, původní snížení 85/80 mm (nové celkové snížení cca 100/80 mm), světlá výška cca 4,5 cm, kompletní nástřik podvozku Bitumenem, nové přední brzdové komponety, červeně lakovaný ochranný plech pod motorem a převodovkou.

  

Škoda Fabia 16V

Předchozí dvě úpravená auta nejsou vhodná jako rodinné přibližovadlo. Pro tyto účely jsem lehce upravil Škodu Fabii. Jedná se o verzi Comfort s bohatou příplatkovou výbavou - klimatizace, palubní počítač, 4x airbag, ASR a benzínovým motorem o sériovém výkonu 100 koní. V tomto případě se nejedná o rozsáhlý tuning, omezující užitnou hodnotu vozu.

Karoserie a lak
Původní nárazníky jsou vyměněny za sportovnější z modelu RS. Přední je navíc doplněn o lízátko ze Seatu Leon Cupra s dorazovou lištou, chránící nárazník od poškození při parkování u obrubníku. V otvorech sériových mlhových světel jsou zabudovány světla pro denní svícení. Kit tvoří i nástavce prahů a stříška 5. dveří. Lehké ztmavení oken, včetně pruhu na čelním skle obstarávají fólie. Tmavě modrý metalízový odstín se sériový.


Motor a převodovka
Sériový motor lépe dýchá díky instalaci studeného sání od firmy KN. Výfukový trakt dostal tepelné bandáže Termo Tec. O jiskru se starají platinové svíčky NGK.


Interiér
Největší změnou oproti sérii je nejnovější úprava v podobě výměny všech sériových sedadel za kousky z modelu RS. Vzadu se usídlila dětská sedačka Recaro Young Sport. Najdete zde i kůží obšitý volant a chrompaket, včetně chromových rámečků budíků kapličky přístrojů.



Podvozek a kola
Pro letní měsíce jsou zvolena hliníková kola od výrobce Tomason, model TN1 o rozměrech 8x17 ET 35 v kombinaci s pneumatikami Pirelli Zero Nero o velikosti 205/40 R17. Zadní osa je opatřena 5 mm distančními podložkami. V zimních měsících auto obouvá pětipaprsková hliníková kola Exclusive Line 7x15 ET35 s pneumatikami Pirelli SnowSport 195/50 R15. V tu dobu je přední osa doplněna o 10 mm distanční podložky a zadní o 20 mm podložky. Up-grade brzdové soustavy obstarávají děrované kotouče na obou nápravách, společnost jim dělají brzdové destičky Ferodo. Optické vylepšení má na starosti lakování brzdových komponentů do černého lesku.


Ford Fiesta Extreme

Nyní vám po třech autech představím další projekt, který jsem vlastnil v letech 2001-2005. Je jím Ford Fiesta Extreme. Toto auto jsem byl nucen zakoupit v době, kdy jsem pokročil v úpravách své Felicie RRS natolik, že se stala nepoužitelná pro denní provoz. Fiesta byla tedy vybrána jako auto na každodenní přesun do práce. Proto jí pod kapotou klapalo dieselové srdce. Spotřeba ve městě byla opravdu nízká. Toto auto mělo zůstat ve zcela sériové podobě. Ovšem nestalo se tak. Jiz po několika měsících měla nová kola, pár drobností z faceliftového modelu a stříšku 3. dveří z modelu XR2i. Marný boj s "netuněním" jsem po chvíli vzdal a pustil se do úprav naplno.


Karoserie a lak
Úpravy karoserie se omezily na v podstatě decentní proměny. Nastříkaly se do barvy původně černé nárazníky a oba dostaly lízátka ze Škody Favorit. Ty zůstaly černé, stejně tak, jako nástavce prahů, původně určené pro Škodu Felicia. O celové zvýraznění celého exteriéru se staraly modré Viper pruhy, které jsou typické pro sportovní modely automobilky Ford. Pruh stejného odstínu si našel místo i nad prahy. Na čelním skle samozřejmě nechyběl nápis ASPHALTE, stejně tak, jako na Felicii RRS. Na řadu přišlo i ztmavení oken pomocí fólie. Ztmavovacím procesem prošly i ladní lampy. Dieselový kouř se valil z 100 mm koncovky laděného výfukového potrubí.


Motor a převodovka
Jak jsem již naznačil, pod kapotou klapalo atmosférické dieselové srdce o objemu 1.8 litru. Motor za ty 4 roky užívání v základě prošel kompletní generálkou. Tuningové úpravy se omezily na otevřený vzduchový filtr KN, větší vstřiky a tvrdší spojku Sachs.


Interiér
Největší změnou a to jak vizuální, tak po stránce komfortu, byla výměna předních sedadel za kousky z modelu Escort RS 2000. Nezapomnělo se samozřejmě na tříramenný volant a hlavici řadicí páky O.B.A, hliníkové pedály Jamex a koberečky z chodníkového plechu.


Audio
O zvukovou kulisu se starala čelní jednotka Panasonic "Black panel", která živila přední 13 cm a zadní 16 cm koaxiální reproduktory Pioneer. Nízké frekvence produkovala subwooferová bedna s 12 palcovým reproduktorem Axton. Stejného výrobce měl i dvoukanálový zesilovač umístěný pod sedadlem spolujezdce.


Podvozek a kola
Podvozkové úpravy, zvláště pak výrazné snížení vozu mi vnuklo nápad doplnit název auta o slovo Extreme. Vše to způsobil Podvozkový kit od firmy Weitec, typ GT, který poslal auto k zemi o 85 vpředu a 80 mm vzadu. Bylo to mé první, takto snížené auto, určené ke každodenní jízdě a dalo mi dobrou školu do budoucna. Exteriérové úpravy jsem doplnil o hliníková kola Dezent o rozměru 7x14 ET35, navlečených do pneumatik Semperit 185/55 R14. Přední osa zůstala bez podložek, na zadní se objevily kousky o síle 20 mm na každé straně. Auto díky těmto úpravám sedělo na silnici jako přibité.